onsdag den 25. december 2013

Hoi An

Hoi An er vietnams svar på Venedig. Den gamle bydel er fyldt med mennesker, cafeer, restauranter, barer og små butikker. Der er både små souvenir og eksklusive butikker. I bestemte tidsrum spærre de gaderne af for motorcykler og scootere, så der er virkelig dejligt roligt.

Efter vores ankomst til byen, fandt vi et godt hotel, der har beliggenhed i de små gader. Det kostede os 15 dollars. Dejligt stor værelse helt oppe på 5 etage.(penthouse)

Her var det muligt at leje cykler gratis som vi lånte på juleaftensdag dag. Her cyklede vi rundt til de forskellige turistattraktioner, og sluttede af med en tur i til stranden, trods det ikke ligefrem var badevejr.

Billedet nedenunder er fra et toilet på en bar. Var virkelig en fin kobbervandhane med 5 arme.

Gåtur nede ved floden juleaften. Der var fyldt med mennesker, musik og lys fra lanternerne i alle gaderne.

Vi spiste vores julemiddag på en af de højest anbefalede restauranter i Lonely Planet. Vi bestilte deres julemenu bestående af 5 retter.

Vi startede med nogle dampede dumplings med forskellige grøntsager i, serveret i bambusæske.

Vi fik blandt andet en fiskeret med muslinger, blæksprutte, rejer og grøntsager. Her må jeg tage hatten af for Peter. Normalt er jeg den der spiser alt slags skaldyr og fisk, men jeg kunne simpelthen ikke få en blækspruttes arme ned, når dens sugekopper er synlige. Men bortset fra det, var alt virkelig lækkert.

Skål og glædelig jul!

Vi fik også en asparges og krabbesuppe.

And skulle der også til. Det var vi glade for. Så følges det hele lidt mere julet. Her fik vi det serveret i en gryde med masser af sovs og ris. Vi var gode og fik pillet benet frit, ved hjælp af en gaffel og hænderne. Det var først da vi var næsten færdige, havde sovs på alle fingrene, at tjeneren kom og undskyldte for ikke at have givet os en kniv. Nu var vi kommet så langt, så gjorde den ikke den store forskel, og vi fortsatte blot kampen. Det smagte skønt og vi blev mætte.

Vi fik også en bananforårsrulle med chokoladesovs til dessert. Glemte at tage  billede, da jeg allerede før desserten var prop mæt. Og det hele blev nydt med et glas champagne og et glas rødvin.

Vi fik tilsidst så også en god stor regning på over en million Dong. I danske penge svarende til ca 450kr.

1. Juledag tilbragte vi på en scooter. Vi lejede en for 4 dollars hos en gammel mand, han kunne intet engelsk, fik hjælp fra en fra vores hotel. Manden var mere bekymret for at glemme sin morgenmad, så han gik rundt med den i 5 min.  Vi kørte på små veje samt lidt hovedvej til My Son ruiner fra det gamle champa kongerige. (Ca 45 km fra Hoi an)  Peter havde god erfaring med scooter, så det var ham der kørte. Jeg koncentrerede mig bare om at holde fast. Fik dog lidt ondt bagi tilsidst.

Scooteren var god, dog lød det op til flere gange som om, at hjulet punkterede. Men der var intet at se, så det kan blot have været moteren der skrattede lidt.

Efter en gåtur i området ved My Son, fik vi en bid mad. Suppe med svinekød og grøntsager samt små chili.

Trods den lille størrelse, skal man ikke lade sig narre. De var meget stærke, og vi kunne kun spise en halv,

På hjemturen gennem de små veje, så vi dette smukke træ. (billede nedenunder)

Vi holdt også en lille pause, ved en gammel dame som havde en lille shop. Her fik vi en icetea og en kage.

Kagen som vi troede var lækker og klæg, var en meget tør sandkage med en klat kold margarine. Jeg tror ikke at jeg behøver at sige mere, se blot billedet nedenfor.

Da vi kom tilbage til Hoi An, fik vi en bid mad, inden det var tid til afgang med natbus mod Dallat.

1. Hej i to smukke mennesker, og rigtig glædelig jul til jer. Herligt at se jeres specielle retter, jeg havde nok heller ikke kunne få fiskeretten ned !! Far kunne.
    I Hamborg betalte vi omkring 300 kr. For de minutter vi var på wi-fi Er jeres gratis ?
    I dag 2. Juledag spiser vi julefrokost hos Jørcks.

2. Det er da lidt mærkeligt, at der alligevel er så meget jul at opleve i Vietnam . Juletræ, lanterner og julemiddag. Jeg ville heller ikke kunne få sådan en blæksprutte ned. Maden lyder meget lækker. Godt, at I er millionærer i Dong .
    Godt, at scooterturen gik godt.
    Dejligt billede af I to.
    Håber, at turen i natbussen er gået godt.Hvor lang tid tog den , og var bussen fyldt op ? Er der mange turister, hvor I kommer frem.?
    Selvom I har haft overskyet vejr , er solens stråler nok alligevel stærke.
    I dag har vi haft gæster , og her til aften er vi lidt trætte . Det var sjovt at se Kathrine og Dags tre børn , Maj, Tor og Gisli.