torsdag den 18. december 2014

Dambulla

En lang rejse var forude for at komme til næste destination, Dambulla på Sri Lanka.

Først med lokalfærge fra Thoddoo Island til Rashdoo Island. Derfra med lokalfærge til Male. På færgen var vi så heldige at få set delfiner helt tæt på som svømmede langs båden. Virkeligt flot. En sød ældre dame forbarmede sig også over os og gav og en snack kugle lavet af Rice crispy. God ved jeg ikke om den var, men meget sød i hvert fald.

I Male indlogerede vi os på et lille hotel og var derefter nede på havnepromenaden og den kunstige strand. Noget mere roligt og hyggeligt indtryk vi fik denne gang. Her badede folk, ja der var også et par enkle burkinier.

Næste dag gik turen atter med fly mod Colombo. Fra lufthavnen med bus til togstationen i centrum af Colombo. Her fra med tog til Kandy
Og hvorfor ikke rejse med stil, så da 1., 2.,  klassebilletter var udsolgt, rejste vi selfølgelig med luksus klasse hvor der var wifi og vand til turen.
Fra Kandy tog vi igen bus til Dambulla.

Lokale busser på Sri Lanka har ingen aircondition og heller ikke de største sæder. Hvis du er vild med at stå/sidde som sild i en tønde, så har du valgt rigtig. Busserne bliver proppet til det yderste. Og man bumler rundt når chaufføren giver den gas i svingene på de ujævne veje.

Endelig efter 2 lange rejsedage, kom vi frem til vores guesthouse i aftenens mulm og mørke. Et hyggeligt lille guesthouse lidt væk fra vejen. Meget enkelt, men perfekt til de 3 overnatninger.

Regn, regn og mere regn. Det er hvad Dambulla har budt os. Trods regnen har vi fået set The Rock Temples efter en god klatretur blandt en masse aber. I Dambulla museum med replikaer af gamle tempelmalerier blev vi vist rundt af en guide i den traditionelle Kandy-style (ikke gangnam-style) kjole.

En dag med privatchauffør (han hed Pali) måtte vi da også lige prøve. En længere tur der endte på hele 11 timer for ca 350 kr inklusiv benzin og drikkepenge. Der var heller ikke det vi ikke fik set.

Først blev vi kørt til en lille medicinhave, hvor en ung gut fortalte os om planterne og hvad de bruges til. Så snart han fik mulighed for det, smurte han os ind i diverse cremer med stor ivrighed. Peter fik endda tilbudt livsvarig hårfjernelse på benene.

Derefter en tur til klippen Pidurangala Royal Cave Temple som ligger nord for Sigiriya. Vores chauffør gik med og viste vej. Dette gav lidt udfordringer til mig der ikke har de længste ben. Men op kom vi til den smukkeste udsigt. Og med udsigt mod Sigiriya Rock.

Efter dagens motion op og ned i 200 meters højde, kørte vi videre mod Polonnaruwa. På køreturen så ved op til flere påfugle.

I Polonnaruwa så vi ruiner af flere kongedømmer fra år 1000-1300 efter kristi. Der var så mange og de var meget spredt rundt, så vi nød vi havde privat chauffør.

På hjemturen tæt ved tusmørke, stod der pludselig op til flere elefanter i vejkanten, som chaufføren var dygtig til at spotte. Ja vi kunne næsten kysse dens bagende, så tæt var vi. Helt fantastisk.

I morgen går turen tilbage mod Kandy, her har vi 2 overnatninger.

1. Jeg kan ikke rigtig finde ud Af, om i kan løse min hilsen, så jeg prøver lite igen. Ha det rigtig godt og fortsat god tur

1. Tak for hilsen Peter 😊 dejligt at høre i følger med i vores rejse

2. Synd det regner hos jer, men godt i får oplevet noget alligevel og at det er dejligt varmt. Håber i får set masser af dyr 🐒🐘🐘🐘🐘

3. Hej igen.
    Tænk, at I nu rejser rundt på Sri Lanka . Vi kan jo følge ruten på kortet, som du gav os, Malene. Har I bestilt overnatningsstederne hjemmefra ?
    Jeg kan godt forstå, at det var overraskende pludselig at se elefanter. Godt, I var inde i bilen.
    Turen fra maldiverne til jeres første stop på Sri Lanka var længere , end man først havde troet.

4. Der var ikke plads til mere i mailen, så jeg blev nødt til at sende den inden afslutning.
    Den kommer her . Hav en god videre tur. Vi følger jer i tankerne og ser frem til næste indslag fra jer.
    Kærlig hilsen fra far og mor i blæseløkken