mandag den 29. december 2014

Fra Udawalawe til Tangalle

1. Juledag stod i safariens navn. Kl 5.30 kørte vi sammen med et andet par i bil til Udawalawe. Efter den store mængde regn, kom vi på vejen forbi er par stenskred. Heldigvis var det stadig til at komme igennem. Og det var for en gang skyld blevet tørvejr for en stund.

I udkanten til Udawalawe så vi en masse påfugle starte sin morgen fra trætoppene, smukt syn!

I nationalparken kom vi over i en oldgammel jeep, den måtte også hjælpes med at sætte igang et par gange.

Elefanter, påfugle, små fugle i de flotteste farver, ørne og sjakaler. Fantastiske dyr at få set.
På grund af den store mængde regn og fugt, kom det store kamera på hårdt arbejde. De havde samlede en del kondens og der gik desværre lidt tid før det virkede optimalt. Men vi nåede at få nogle skarpe billeder i kassen.

Fra nationalparken besøgte vi et børnehjem for elefantunger. Her var de i pleje, til de igen var klar til at komme ud i naturen. Vi så dem få mælk med stor iver. De forsøgte sig også gerne et par gange at få en ekstra omgang når der ikke blev holdt øje med dem.

Fra udalawawe gik turen til Tissa (tissamaharama). Vi ankom i silende og regn, og der var bare ikke tegn på opklaring.

Om aften fik vi serveret fin middag af vores værts familie. Chefen var en middelaldrene herre med en flot fast vom, hvor der var plads til øl, ris og arack. Peter fik også en smag af den lokale sprut som er fremstillet af kokosblomster. Minder om en lidt sød mørk rom.

Næste morgen blev vi vækket kl 5.30 for at være klar til tur, til Yala nationalpark. Vi havde hørt at der var et lille brud på vejen efter regnen, men vi prøvede at se det med egne øjne. Da vi nærmede os parken, mødte vi flere biler der kørte modsat retning. Ikke det bedste tegn. Til vores store overraskelse var der også et væld af vand der løb over vejen, ja nærmest skyllede vejen væk. Der var 2 firhjulstrækkere der tog chancen og kørte igennem, men var stadig begrænset hvor langt de kunne komme i selve nationalparken.
Efter 1 times tid hvor vi så situationen an, måtte vi en anelse skuffede vende om. Som en lille trøst, så vi lidt påfugle, aber og små fugle.

Vi spiste morgenmad tilbage i Tissa og kørte derefter til Tangalle.
Turen dertil bød på lidt større udfordringer. Op til flere steder var vejen blevet til en stor vandhul. Så vi måtte pløje os gennem de store vandmasser. En speciel oplevelse, også at se huse stå i vand til knæene.

Tangalle blev endelig et vendepunkt for os hvad angår vejr og vind. Endelig var der tørt og varmt og vi kunne med det samme hoppe i badetøj og shorts og så afsted til stranden. En lille bugt med et par hyggelige spisesteder.

På den anden side af byen var der et længere stykke strand, hvor bølgerne var store og strømmen stærk. Hvis man ikke passede på, kunne man let være blevet slået omkuld.

Efter vores mislykkedes forsøg i Yala første gang, havde vores vært fra Tissa fået arrangeret et nyt forsøg til Yala. Vi blev hentet af ham kl 4.10 om morgenen i Tangalle, kørt til Tissa, skiftede til jeep og derefter afsted i flot solopgang. Endelig kom vi ind i nationalparken.

Vi gik set krokodiller, flere forskellige slags hjorte, vandbøfler, diverse fugle, påfugle der lavede dans, aber og et slags stort egern. En varm og bumlende tur i flot landskab, som stadig var præget af regnen.

Fra en bumlende jeep over til lokal bumlende varm bus og mod Tangalle igen hvor vi nåede en sen strandtur og solnedgang.

Næste stop på rejsen er Mirissa. Vi tager et stykke hen ad sydkysten i retningen mod Colombo.